Etický kódex dodávateľov

Kódex správania je pre všetky zainteresované strany dôležitým krokom k vytvoreniu dlhodobých a udržateľných vzťahov s cieľom podporovať bezúhonnosť podnikania.
Dodávatelia a všetky osoby konajúce v ich mene musia dodržiavať vnútroštátne a nadnárodné protimonopolné zákony a zákony o ochrane hospodárskej súťaže. Nesmú priamo ani nepriamo uzatvárať žiadne nezákonné dohody a ani si nevymieňať citlivé informácie, napr. týkajúce sa trhov, zákazníkov, stratégií, cien a podobne. Všetci dodávatelia a všetky osoby konajúce v ich mene sa zúčastňujú na verejných súťažiach a súkromných sektorových ponukových konaní s dodržiavaním platných zákonov a predpisov.
Spoločnosť od svojich dodávateľov očakáva, že budú podnikať etickým a zákonným spôsobom, a že v oblastiach boja proti korupcii, konkurenčného boja a konfliktu záujmov sa budú riadiť nasledovnými konkrétnymi pravidlami:

E 1 – Zákaz podplácania
Spoločnosť netoleruje žiadnu formu podplácania a od svojich Dodávateľov očakáva, že nebudú prijímať ani ponúkať úplatky žiadneho druhu.
Zákaz podplácania platí bez výnimky, teda aj v prípadoch, keď sa k podplácaniu uchyľujú konkurenti spoločnosti alebo ich dodávatelia, ako aj v krajinách, v ktorých podplácanie ako také nie je nelegálne, prípadne kde je podplácanie bežnou súčasťou podnikateľskej praxe.
Za podplácanie sa považujú aj platby za urýchlené vybavenie. Žiadny dodávateľ nebude postihovaný za to, že odmietne zaplatiť úplatok, a to ani vtedy, ak by tým spoločnosť prišla o obchodnú príležitosť.
Podplácaním sa rozumie každé ponúknutie alebo prijatie daru, pôžičky, poplatku, náhrady alebo čohokoľvek hodnotného od inej osoby alebo subjektu, či už súkromného alebo verejného, s cieľom ovplyvniť alebo podporiť určité konanie alebo nekonanie, ktoré by za normálnych podmienok a bez podplácania nebolo primerané. V tomto zmysle podplácanie zahŕňa akýkoľvek prevod aktív a neobmedzuje sa len na peňažné prevody.

E 2 – Dary, cestovné výdavky, zábava, a pod.
Spoločnosť si je vedomá, že zábava, pohostinnosť a výmena obchodných darčekov sa považujú za bežnú prax a súčasť budovania a udržiavania obchodných vzťahov. Politikou je takúto prax akceptovať za predpokladu, že poskytnutá hodnota nepresiahne primeranú hodnotu a že dar, zábava alebo pohostinnosť nie sú poskytované s úmyslom ovplyvniť ich príjemcu v správaní alebo rozhodovaní. Za žiadnych okolností nie je prípustné prijímať ani ponúkať akékoľvek peňažné dary nad 250 EUR/rok.

E 3 – Konkurenčný boj
V súlade s právnymi predpismi na národnej a regionálnej úrovni Kódex správania a pravidlá spoločností zakazujú všetky nezákonné cenové dohody a iné nekalé dohody o kľúčových požiadavkách, sadzbách, zrážkach, poplatkoch a podmienkach medzi konkurentmi (kartelové dohody), ktoré by mohli vylúčiť, znemožniť, obmedziť alebo narušiť čestnú hospodársku súťaž.
Preto sú aj dodávatelia povinní vynakladať rovnaké úsilie a sú vedení k tomu, aby zaviedli program dodržiavania týchto zásad na zaistenie, že ich zamestnanci od konkurentov, obchodných partnerov, zákazníkov alebo dodávateľov neprijmú ani im neposkytnú, či už ústne alebo písomne, žiadne informácie o cenových dohodách alebo o iných podmienkach týkajúcich sa nesúvisiacej tretej strany.
Spoločnosť môže v priebehu svojej obchodnej činnosti sprístupniť dodávateľom určité dôverné in-formácie a v takom prípade sa dôverné informácie zverejňujú výlučne na podporu záväzkov dodávateľa. Dodávatelia nikdy nesmú sprístupniť tieto dôverné informácie tretím stranám ani ich používať na akýkoľvek iný účel, ako je dodanie tovaru alebo služieb.

E 4 – Všeobecné správanie
Spoločnosť od svojich dodávateľov očakáva, že prejavia úsilie v súvislosti s využívaním vhodne kvalifikovaných a vyškolených zamestnancov. Ďalej sa očakáva, že dodávatelia zaistia prijatie vhodných opatrení na zamedzenie užívania a zneužívania alkoholu, drog a pod. svojimi zamestnancami pri výkone montážnych / servisných prác alebo iných služieb v mene spoločnosti.
Spoločnosť očakáva, že jej dodávatelia sú vo všetkých situáciách schopní primerane komunikovať interne so zamestnancami a zákazníkmi spoločnosti CHESTREAL PROGRESS a.s..
Dodávatelia sú ďalej povinní dodržiavať konkrétne požiadavky, pravidlá a nariadenia stanovené spoločnosťou CHESTREAL PROGRESS a.s. alebo jej zákazníkmi v oblasti všeobecného správania, manipulácie a výkonu prác u zákazníkov. Dodávatelia však nie sú povinní dodržiavať konkrétne požiadavky, ktoré by boli v rozpore s nariadeniami pre všeobecnú bezpečnosť alebo pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.
Spoločnosť CHESTREAL PROGRESS a.s. od svojich dodávateľov očakáva, že zaistia, aby ich za-riadenia používané pri poskytovaní služieb boli spoľahlivé a spôsobilé, aby spĺňali všeobecné a zákonom stanovené štandardy údržby a aby za každých okolností vyhovovali všetkým bezpečnostným nariadeniam a opatreniam.

E 5 – Ľudské a pracovné práva
Od dodávateľov sa očakáva, že budú dodržiavať medzinárodne proklamované ľudské práva, že svojim zamestnancom poskytnú rovnaké príležitosti a nebudú ich diskriminovať na základe rasy ani pohlavia, rodinného stavu, etnického alebo národnostného pôvodu, náboženského presvedčenia, sexuálnej orientácie, či z dôvodu iného postavenia, ani nebudú využívať nútenú alebo nedobrovoľnú prácu, že budú dodržiavať medzinárodné právne predpisy o detskej práci. Dodávatelia sú povinní pre svojich zamestnancov vytvárať bezpečné a zdravé pracovné prostredie, ktoré spĺňa alebo prekračuje všetky priebežne sa meniace zákonné požiadavky.

E 6 – Ohľaduplnosť k životnému prostrediu
Ochrana životného prostredia je kľúčovou súčasťou záväzku trvalej udržateľnosti. Spoločnosť pod-poruje obchodný model vrátane stratégie pre rast a tvorbu hodnoty, čo znamená pracovať s efektívnosťou využívania zdrojov vrátane zlepšovania environmentálneho profilu v dodávateľskom reťazci.
Spoločnosť riadi všetky známe riziká, škodlivé účinky, ohrozenia bezpečnosti, zdravia a životného prostredia a majetku zákazníkov alebo tretích strán, ktoré súvisia s jej činnosťami. Top manažment podporuje dodržiavanie zákonných a iných predpisov a prijíma opatrenia pre minimalizovanie negatívnych dopadov na všetky zložky životného prostredia, najmä produkciu skleníkových plynov.

E 7 – Finančná zodpovednosť
CHESTREAL PROGRESS a.s.si buduje dôveru širokej verejnosti, svojich akcionárov a obchodných partnerov prostredníctvom riadneho účtovníctva a výkazníctva. Akékoľvek nezrovnalosti môžu mať vážne dôsledky, preto prísne dodržiavame zákonné ustanovenia týkajúce sa správneho vedenia účtovníctva a finančného výkazníctva.
Transparentnosť a korektnosť sú našimi hlavnými prioritami. Pravidelné finančné výkazy zverejňujeme včas v súlade s vnútroštátnymi a medzinárodnými účtovnými predpismi.
Dôkladne preverujeme totožnosť obchodných partnerov a iných tretích strán, s ktorými chceme obchodovať. Naším deklarovaným cieľom je obchodovať výlučne s obchodnými partnermi, ktorí pôsobia v súlade s právnymi predpismi a používajú zdroje z legálnych zdrojov. Prichádzajúce platby bez-odkladne priraďujeme k príslušným dodávkam a zodpovedajúcim spôsobom ich zaúčtujeme. Zabezpečujeme transparentné peňažné toky.

E 8 – Konfliktné položky
Spoločnosť a jej dodávatelia musia dodržiavať všetky príslušné právne predpisy a požiadavky ohľad-ne zákazu alebo obmedzenia používania konkrétnych látok – nebezpečné látky a chemikálie látky, najmä tie, ktoré sa uvádzajú na zozname látok vzbudzujúcich veľmi veľké obavy v kontexte nariadenia REACH. Tieto je potrebné identifikovať a riadiť s cieľom zaistiť ich bezpečné používanie, recykláciu alebo opätovné použitie a likvidáciu. Vyžadujeme od všetkých svojich dodávateľov, aby dodá-vali elektrické a elektronické zariadenia v súlade s príslušným nariadením EÚ.
Dodávatelia sú zaviazaní povinnosťou sledovať zdroje konfliktných minerálov a podporovať transparentnosť v rámci svojho dodávateľského reťazca, na tento účel prijímať vhodné opatrenia a v konečnom dôsledku vylúčiť používanie vzácnych zdrojov, resp. zdrojov z vysokorizikových oblastí sveta.